Krekt Friez

Blog over koken, tuinieren, creatieve uitspattingen en wat er meer langs komt

Laagjescake in roze 27 oktober 2012

Filed under: koken — krektfriez @ 15:40
Tags: , , ,

Op het internet kwam ik een laagjescake tegen (of in het Engels een Ombre cake), en omdat ik ook voedingskleurstof had gekocht bij de toko, wilde ik graag eens deze cake maken.

Dus……… aan de slag.

 Dit is de kleurstof die ik gebruikt heb. Potje kost € 1,40 bij de toko en is in meerdere kleuren te verkrijgen. Het is zonder dierlijke ingrediënten.

Ik heb eerst een cakebeslag gemaakt van de volgende ingrediënten:

* 200 gram zachte boter

* 200 gram witte basterdsuiker

* 200 gram bloem (ik heb 100 gram bloem en 100 gram bakmeel gebruikt)

* 4 eieren

* 1 zakje vanillesuiker

In een beslagkom de boter, suiker en vanillesuiker goed luchtig kloppen, daarna 1 voor 1 de eieren er door mixen (elk ei er eerst helemaal doormixen, voordat je de volgende er door doet) en tot slot de bloem er door spatelen.

Daarna heb ik het deeg in vieren gedeeld en in verschillende schaaltjes gedaan. Daarna 1/4 deel wit gehouden, en de overige steeds wat donkerder gekleurd met de kleurstof. Je hoeft maar een héél klein beetje er door te doen, het deeg kleurt snel. Allemaal goed doorroeren zodat alle kleurstof goed is opgenomen in het deeg.

Ik heb een kleine springvorm gebruikt van ong 18 cm doorsnede. De springvorm goed invetten en dan schenk je de eerste kleur in de vorm en bak je deze af in de oven op ong. 150 graden Celsius voor 25 min. (kijk of het deeg gaar is door er een satéprikker in te steken. Als deze er droog uitkomt, dan is de cake gaar). Haal dit uit de springvorm en leg hem op een rooster. Bak de volgende kleuren op dezelfde manier af.

Als alle lagen zijn gebakken en zijn afgekoeld, kun je de cake opbouwen. Ik heb gekozen voor slagroom (waar ik nog een klein beetje kleurstof aan toe gevoegd heb), maar je kunt tussen de lagen bv ook jam doen. De donkerste kleur komt onderop, hierop doe je wat stijfgeslagen slagroom (met wat klopfix erdoor), glad strijken en dan de volgende laag er op. Dit totdat alle lagen opelkaar gestapeld zijn. Dan de hele cake bedekken met slagroom en evt nog decoreren met cakeversierselen.

En dit is het eindresultaat!

 

Geef een reactie

