Krekt Friez

Blog over koken, tuinieren, creatieve uitspattingen en wat er meer langs komt

Meubels opknappen 29 maart 2015

Filed under: creabea — krektfriez @ 07:50
Tags: ,

Vaak heb je nog meubels die in goede staat zijn, maar die je niet meer mooi vindt. Of je vindt bij een kringloopwinkel een handig meubel, maar vindt je het uiterlijk niet mooi. Dan wordt het tijd om je meubels op te knappen. Hieronder vindt je een paar voorbeelden van meubels die ik heb opgeknapt. Ik heb alle meubels bewerkt met Annie Sloan krijtverf in de kleuren Old White, French Linen en Graphite. Na de verf nog een laagje clear wax.

1. Grenen spiegel. Het grenen hout was in mijn woonkamer bijna verdwenen, dus moest de spiegel er ook aan geloven. Ik heb de spiegel eerst een laagje Graphite gegeven, dit laten drogen en daarna een laag Old White. Toen deze laag droog was heb ik hier daar een laagje er af geschuurd, soms weer tot op het hout. Wanneer je hiermee klaar bent, breng je nog een laagje clear wax aan, wat een beschermlaagje is voor je verf.
spiegel spiegel spiegel

2. Grenen tafel. Het bovenblad van mijn tafel was vlekkerig geworden en had er nogal wat gebruikerssporen op. Maar ja, tafel was verder nog prima te gebruiken. Omdat ik er een ander blad op wilde hebben, die ook wat stoerder was heb ik oude steigerhouten planken gekocht. Het bovenblad van de tafel is er toen afgehaald, het onderstel geverfd met krijtverf in de kleur French Linen en daarna behandeld met een laag Clear wax. De steigerhouten planken zijn eerst donkerder gemaakt en afgewerkt door in de blanke lak wat olieverf op te lossen. Hier is van Dijckbruin gebruikt. Hierna kun je de planken op het onderstel bevestigen en heb je een compleet andere tafel.
tafel tafel tafel

 

Geef een reactie

